Český smysl v díle Ladislava Klímy

Ladislav Klíma byl a je mezi českými filosofy jedinečným zjevem; a to nejen svým myšlením, ale také „solitérským“ a sebevražedným životem, který se mu stal osudným ani ne v padesátém roce jeho života. Klíma byl svým myšlením krajním individualistou v pro něj nepřátelském a nízkém světě – individuální morálka pro něj byla jedinou cestou jak v moderním světě skutečně žít. Avšak i nezkrotný „egosolista“ ovlivněný (v české kotlině jednohlasně pokrokáři odmítnutými) Nietzschem a Schopenhauerem, občas ve svých opojných myšlenkách „dyonýského“ individualismu utíkal k „apollinskému“ kolektivnímu smyslu, kterým měl být národ Čechů opojen.

Při nabytí české samostatnosti roku 1918 u Klímy hořelo oddané vlastenectví, avšak brzo přišlo rozčarování ze společnosti „masarykovského realismu“ charakterizovaného malým „čecháčkovstvím“. Povrchnost, hašteření, kupecké nadmutí a bezectnost českého národa v období první republiky se stali terčem Klímovi kritiky, ale nejen to – ve svém díle českému národu Klíma vytyčil skutečný smysl jeho bytí. Český národ musí zahodit moderní kulturu, chce-li žit – to kázal vzbouřenec své doby Klíma.

Klíma byl otráven popsanými tunami papíru pouze zkoumajícími český národní charakter. Moderní český národ pro něj nebyl nikdy pevně dotvořen, protože po roce 1918 nevtiskl sám sobě skutečný smysl, který by jej skutečně v rámci jeho kultury pevně semkl – ano, byl tu, avšak žil jen ze své historie, svých králů, knížat, básníků a pomalu umíral. Národ podle něj neměl skutečného a hlubokého smyslu, Klíma se tedy rozhodl položit národu důležitou eschatologickou otázku: „co je jeho smyslem?“. Skutečný smysl národa chtěl Klíma formulovat na základě své jednoduché premisy: „Národ, který není hotov ztratit polovici svých mužů a celé své jmění, jen aby ušel hanbě porážky, nestojí za haléř.“

Klímovo vlastenectví bylo stejně jako u většiny českých vlastenců té doby zaměřeno obranně a šovinisticky: „Co nejnepříznivější je situace Čecha. Vtlačen ve střed kontinentu, (…) vklíněn do germánského těla, (…) nemilován nikým, k lásce právě nevybízeje. (…) Politicky – bezmoc a faktické otroctví pod velmocemi, hospodářsky v nejlepším případě snesitelná existence. Ale snesitelná existence je nesnesitelný pojem, všemu vyššímu je pouhá snesitelnost nesnesitelnou,“ Klíma byl mužem své doby – šovinismus, evropské války a neporazitelný národní egoismus byli skutečnostmi pro něj přirozenými. Klíma proto chtěl vytyčit národu nový smysl, spočívající na vznešenosti, díky kterému měl český národ v takovémto prostředí obstát. Heroický a bojovný život se mu měl stát smyslem, který by pro Čechy znamenal jejich sebeprosazující a obrodnou moc mezi ostatními národy Evropy.

Avšak Klíma při svém rozjímání nad národem zároveň zahlédl i jedno tehdy nezřetelné nebezpečí, které pramenilo z národnostních egoismů – a to, že evropská nevraživost může do otroctví dovést nakonec všechny: „A kdyby se octla [Evropa] pod patou Mongolů a Yankejců: národy její zápolily by spolu zběsile i dále jako dva mravenci.“ Evropa pod „patou yankejců“ je dnešní realitou a český národ musí být probuzen, aby dokázal vzdorovat finačnické elitě, která jej a celou Evropu ovládá. Klíma může být tím, kdo nás může některými svými myšlenkami k odvaze inspirovat. Ty však nesmějí být namířeny proti evropským národům s nimiž nás mnoho rozděluje, ale ještě více spojuje a v nadcházejícím evropském dramatu spojovat bude.

Heroická vznešenost, jako cíl a smysl českých dějin, je v Klímově filosofickém podání vzácným a ojedinělým svědectvím moderních dějin českého myšlení. „Spartská“ fanatičnost na obranu a prosazení sama sebe je pro Klímu to, co národ dokáže spojit a vložit mu vznešený smysl ve světě, který je plným nástrah. Klíma nenávidí prostřednost, protože jen velikost vznešenosti dokáže vzdorovat osudu. Prostředností Čechové dlouho trpěli a trpí dodnes – přestože přitom přemyslovská heroická tradice byla tím, co ustanovilo české vědomí národní identity.

Klíma zřetelně viděl dilema mezi prostředností („snesitelnou existencí“) a vznešeností („vůlí k moci“), které jsou dvěma rezonančními póly českého národa: „Kde není Čech vysoký, stává se nezbytně tím nejnižším. Hoří nebo hnije. Není proň střední cesty.“ Národ musí přestat být tím hodným dítětem jehož je všelidská humanita krédem: „Svůdně kyne mu smrt z malomocenství, psychologicky neodvratná, — nebude-li nastoupena jedna jediná, zcela nová cesta.“ Musí začít být humánní především sám k sobě – život v nějvětším výboji znamená jeho přežití, tak se má národ řidit. Konec hnití pod „snesitelnou existencí“.

Klíma sleduje české dějiny a vidí, že Čechové uměli planout ohněm heroismu a sebeprosazení: „Udržení se Čechů naživu – [ohně] žáru jeho je dílem; stálý jejich vzrůst – působením jeho paprsků; Tábor – jeho největším, jeho jediným čistým vyšlehnutím; druhým kalnějším česká renesance; činy českých légií v Rusku – silným jeho zákmitem.“ Heroismus a sebe-obětování znamená pro Klímu život v jeho největších okamžicích, čistý a nezkažený, vzdorující a sám sebe osvobozující. Aristokratický heroismus, a ne konformismus, kdysi takto vybojoval kulturní a politické hodnoty, které nás dodnes tolik oslovují. A pro Klímu bez aristokratismu život a kultura národa upadá.

Takováto heroická vůle musí být u Čechů opět zažehnuta jako nejvyšší jejich smysl, protože žádná skutečně svébytná identita bez heroismu a sebevůle nemůže existovat. Národ potřebuje nové osobnosti, které jej dokáží rozdmýchat pro činy. Pak může po letech otroctví tmě nastat nové svítání; slovy Ladislava Klímy: „Trvalý požár, proti němuž jednou bude husitismus explozí parního kotle proti erupci vulkánu.“

Video
Facebook

Reportáž o imigraci a islámu na BBC s představitelem identitárního hnutí. Video je s českými titulky. ... See MoreSee Less

View on Facebook

Na konci července proběhne nedaleko českých hranic setkání polské identitární skupiny i za účasti zahraničních hostů. ... See MoreSee Less

View on Facebook
17. listopad 17th July Berlin 28. říjen Acta non verba Adam Berčík AfD Afghánistán Akce Aktivismus Alain de Benoist Alexander Markovics Alternative Right Americké volby Amerika.org Angela Merkelová AntiEU Antifa Antiliberalismus Antirasismus Arktos Arnaud Delrieux Astraea Autonomní sociální centrum Klinika Barevné revoluce Belgie Beo.sk Berlín Blokace Blokáda Blokády Bojkot Brady Breitbart Brett Stevens Brexit Brusel Calais Casuals against Terrorism Celoevropská demonstrace Christopher Gérard Clinton Council of European Canadians Counter-Currents Czexit Daniel Friberg David Černý Defend Europe Demo Demo Berlin Demokracie Demonstrace Diskuze Dominique Venner Donald Trump Donate Dánsko EFSK Ekologie Ekonomika Ekonomismus Enric Ravello Barber Erdogan Ernst Jünger Etnomasochismus Etnopluralismus EU Europe Evropa Evropská fronta solidarity pro Kosovo Evropská unie Evropské hnutí Feminismus Fenek Solère Fidesz Flandry Fortress Europe Francie Front National Funeral Generace Generace Identity Generace Identity - Jižní Čechy Generace Identity - Severní Čechy Generace Identity - Západní Čechy Generace Identity – Východ Generace Solidarity George Soros Global Independent Analytics Glosa Glosy Grafika GRECE Guillaume Faye Génération Identitaire Génération Solidaire Górny Śląsk Herman Hillary Historie Hodina Země Holandsko Homosexualita Horní Slezsko Hungary IBÖ Idea Identita Identitás Generáció Identitářství Identitäre Bewegung Deutschland Identitäre Bewegung Österreich Ideozločin Imigrace Imperialismus Institut Iliade Irák Islamizace Evropy Islám Itálie Izrael Jakub Svoboda Jan Palach Japonsko Jared Taylor Jean-David Cattin Jean-Yves Le Gallou Jean Raspail Jemen Jižní Čechy Julian Langness Justice pour Phillipe Kai Murros Kapitalismus Katehon Katolicismus Kniha Kolonialismus konference Konzervatismus Kosovo Kosovo je Srbsko Kriminalita imigrantů Kultura Kulturní dědictví Kulturní marxismus Křesťanství Ladislav Havlíček Lauren Southern Letní univerzita Levice LGBT Liberalismus Liga Severu Links Lázně Kyselka Manuel Ochsenreiter Marian Kotleba Martin Sellner Marxismus Matteo Salvini Maďarsko Mems Memy Metapolitika Metochije Michel Houellebecq Mikuláš Mobilizace Moderní „umění“ Molenbeek Multikulturalismus Móda NATO Naše vlast Nebudeme dále ustupovat Neoliberalismus Neomarxi Neomarxismus New European Conservative NGO Nova Europa Nová pravice NPD Národní demokracie Nürnberger Nachrichten Německo Oblečení Ochrana zvířat Oliver Lane Olomouc Open Society Foundations Orbán OSN Ostrava Otevřený dopis Otčina Oznámení Papež František Patrik Vondrák PayPal Paříž PEGIDA Pevnost Evropa Phalanx Europa Philippe Conrad Philippe Vardon Plzeň Pocta Vennerovi Podpora útulku Podpořte Pohřeb Pokrytectví Politická korektnost Politické procesy Polska Niepodległa Polsko Polémia Potravinová sbírka Pozvánka Praha Projev Projevy Proti Velké Výměně Proč bojujeme První Máj pseudointelektuálové Psí útulek Publikace Písek Přednáška Překlad překlady Převzato Přistěhovalectví Rakousko Rape RapeGang RealEurope Reconquista Reemigrace Renaud Camus Report Reportáž Ricardo Duchesne RightOn Rotherham Rovnostářství Rozhovor Rusko Salah Abdeslam Sametový podvod Samuraj Západu Saúdská Arábie Sbírka Setkání Severní Čechy Slovensko Socialismus Solidarita Soros Spontánní demonstrace Spravedlnost Srbsko SSSR Středoevropan.cz Sv. Václav Svatý Václav Svoboda slova Svobodný vysílač Sýrie Terorismus The New Observer Thomayerova nemocnice Tibet Tomislav Sunic Tony Blair Tradice Trump Turecko Tábor lidu Ukrajina umělecká fronta USA Vardon Vaše unie není naše Evropa Velká Británie Velká výměna Venner Video Viktor Orbán Vladimír Putin Vlámsko Voorpost Vyhlášení války Vyšehrad Vánoční 2016 Vánoční sbírka Vídeň Výzva VŠE Willinger Xenofilie Zahraniční politika Zeman Znásilnění Zsolt Semjén Zukunft Europa Zukunft Europa - bewegen und verändern! Zvířata Zvířecí útulek Sirius Ústí nad Labem Česká republika Články Ľudová strana Naše Slovensko Šinzó Abe Švédsko
Starší příspěvky:
Humanitární pomoc Srbům na Kosovu a Metochiji

  Na území uloupeného Kosova a Metochije již několik let dochází k genocidě srbské menšiny. Kdokoli sám sebe považuje za...

Zavřít